Ajatuksia Simskorvesta?

Mielipiteitä foorumista ja muuta palautetta
Hilbert
Site Admin

Ajatuksia Simskorvesta?

Viesti Kirjoittaja Hilbert » 13 Huhti 2019, 13:49

Foorumi on nyt ollut reilun puoli vuotta pystyssä. Mikä täällä on hyvää, mitä pitäisi muuttaa ja mitä kehittää? Miten foorumi saisi lisää näkyvyyttä? T: avuotoinen mainostaja. Sana on vapaa!
Simahtanut

Re: Ajatuksia Simskorvesta?

Viesti Kirjoittaja Simahtanut » 17 Huhti 2019, 09:30

Hilbert kirjoitti:
13 Huhti 2019, 13:49
Foorumi on nyt ollut reilun puoli vuotta pystyssä. Mikä täällä on hyvää, mitä pitäisi muuttaa ja mitä kehittää? Miten foorumi saisi lisää näkyvyyttä? T: avuotoinen mainostaja. Sana on vapaa!
Mikä täällä on hyvää?
Positiivinen asenne, foorumilaisten kunnioitus, kuvat ja ohjeet. Ilmaisun monimuotoisuus ja paljon, paljon muuta.

Mitä (KENTIES) pitäisi muuttaa?
Moon miettinyt sääntöpykäliä 4 ja 5 (silloin ainakin kun oon märissyt TS4:n naurettavuuksista). Jotkut 13-vuotiaat käyttävät hyvinkin vahvaa kieltä ja jotkut saattavat olla varsin hillittyjä ilmaisussaan. Mulle on kestoarvoitus miten mun pitäisi sepustuksissani huomioida ikäkysymys, jonka aika kyllä ratkaisee 13-vuotiaiden osalta mutta joka mun kohdalla vain koko ajan pahenee.

Pitkä jäkätys melko lyhyesti: Tulisko sivusto toimeen ilman minkäänlaista ikärajaviittausta? (Jo Suomen lakiin tutustuminen oli mulla työn ja tuskan takana, mut ymmärsin mielestäni syyn. :D En täysin käsitä miksi ja miten mun tulisi huomioida 13-vuotiaat kun lähes poikkeuksetta kirjoitan "aikuisille".) Ikäraja on toisaalta täysin ymmärrettävä juttu, mut se on myös punainen vaate joka aavistuksen ärsyttää ja voi johtaa mm. kaksinaismoraaliin, eufemismeihin etc. MUN mielestä ikäraja palstan säännöissä jakaa ja karsinoi yhdistämisen asemesta.

Miten foorumi saisi lisää näkyvyyttä?
Vastakysymys: Onko lisänäkyvyys enemmän hyvä kuin huono juttu?

Mulla iskee absurdi kiusaus linkittää tähän asiakastyytyväisyysmarkkinoinnin sloganeja, mutta takaraivossa juilii myös epäilys siitä ettei näkyvyyden lisääminen saisi olla itseisarvo. Sen perusteella mitä päättelen ärsyttävien robo-mainostekstien ilmenemisestä viime aikoina ja niiden ihan itse olettamastani hillitsevästä vaikutuksesta muuhun kirjoitteluun, väitän että näkyvyyden lisääminen sisältää negatiivista potentiaalia. Joka tietoa lisää se tuskaa lisää ja suosio sisältää jo premissinä oman antiteesinsä.
gambina

Viesti Kirjoittaja gambina » 21 Huhti 2019, 23:53

esimerkiksi ylläpito voisi vastata yksityisviesteihin hieman nopeammalla temmolla. voin kuitenkin kopioida tähän sieltä parhaat palat ajatuksistani jos vaikka jotakuta muuta saattaisi kiinnostaa.

- kohderyhmä on pieni, ja myös siksi haastava. simsin kulta-aika oli joskus 2000-luvun puolivälissä. kaikki sen ajan pelaajat ovat jo aikuisia. uudempia sukupolvia ei taas foorumit kiinnosta, ja mikäli kiinnostaisikin niin onko maailmat liian eri jos foorumin keski-ikä tälläkin hetkellä on yli 25?
- mielenterveys- ja muiden synkempien keskusteluiden sensurointi. muistaakseni joku kovastikin kritisoi erään r-alkuisen foorumin oppositiokaudellaan tätä kyseistä toimintaa ja nyt on ilmeisesti valmis tekemään samoin aivan täysin rinnoin. tsk.
- mobiilikäyttö ei selaimessa ikinä oo kivaa. tapatalk on aika paska. toimiiko joku eri foorumisofta paremmin?
- suoturpeessa oli aikanaan sims-osiot, eikä ketään kiinnostanut se puoli. yhteisö kuitenkin siellä oli aito vaikkei keskittynytkään simsiin, ja ainakin itse kaipaan sitä, sillä se on foorumin suola.
Simahtanut

Viesti Kirjoittaja Simahtanut » 22 Huhti 2019, 17:09

gambina kirjoitti:
21 Huhti 2019, 23:53
esimerkiksi ylläpito voisi vastata yksityisviesteihin hieman nopeammalla temmolla. voin kuitenkin kopioida tähän sieltä parhaat palat ajatuksistani jos vaikka jotakuta muuta saattaisi kiinnostaa.

- kohderyhmä on pieni, ja myös siksi haastava. simsin kulta-aika oli joskus 2000-luvun puolivälissä. kaikki sen ajan pelaajat ovat jo aikuisia. uudempia sukupolvia ei taas foorumit kiinnosta, ja mikäli kiinnostaisikin niin onko maailmat liian eri jos foorumin keski-ikä tälläkin hetkellä on yli 25?
- mielenterveys- ja muiden synkempien keskusteluiden sensurointi. muistaakseni joku kovastikin kritisoi erään r-alkuisen foorumin oppositiokaudellaan tätä kyseistä toimintaa ja nyt on ilmeisesti valmis tekemään samoin aivan täysin rinnoin. tsk.
- mobiilikäyttö ei selaimessa ikinä oo kivaa. tapatalk on aika paska. toimiiko joku eri foorumisofta paremmin?
- suoturpeessa oli aikanaan sims-osiot, eikä ketään kiinnostanut se puoli. yhteisö kuitenkin siellä oli aito vaikkei keskittynytkään simsiin, ja ainakin itse kaipaan sitä, sillä se on foorumin suola.
Oon laittanut muutamia yksityisviestejä ylläpitäjälle ja saanut vastaukset juoheasti ilman suurempia odotteluja. Saattoivat tietenkin asiat olla niin yksinkertaisia ettei niitä tarvinnut analysoida tai vastauksia suuremmin miettiä.

Noista mielenterveysasioista en ymmärrä muuta kuin että niiden käsittely maallikoiden toimesta vaikuttaa jnkv. epäilyttävältä ja että esimerkiksi mun mielenterveysasioissa menis oletettavasti useammallakin käsittelijällä ikä ja terveys jos niitä alkais jotkut täällä ruotimaan. SYNKKIÄ ne ei silti mun mielestä ole. Yhtä pahaa jigiä lukuunottamatta mun mielenterveysongelmat on olleet tosi huvittavia. Mä en siis keskimäärin mitenkään kärsi mielenterveysongelmista, vaan päinvastoin nautin niistä suuresti. :D

En kyllä tiennyt että mt-asiat edes kuuluvat foorumin aihepiiriin. Mikäs se muuten on tämän forkan tarkoitus ja tavoite? Jos se vastoin tähänastisia kuvitelmiani onkin mt-juttujen käsittely, psyko-(tai peräti freno-) logia ja joku rankempikin kallonkutistus, niin hups vaan. Edellä linkittämäni lainaus oli mun mielestä eka jossa varsinaisesti näin avoimen maininnan mt-asioihin. Kovin huomaamatonta tai vaihtoehtoissesti todella tehokasta on sitten sensurointi ollut, joten sitä taustaa vasten kysyn mistä sen sensuroinnin tai siihen ryhtymisvalmiuden ilmeisyyden on voinut huomata.
gambina

Viesti Kirjoittaja gambina » 23 Huhti 2019, 17:11

Simahtanut kirjoitti:
22 Huhti 2019, 17:09
Oon laittanut muutamia yksityisviestejä ylläpitäjälle ja saanut vastaukset juoheasti ilman suurempia odotteluja. Saattoivat tietenkin asiat olla niin yksinkertaisia ettei niitä tarvinnut analysoida tai vastauksia suuremmin miettiä.

Noista mielenterveysasioista en ymmärrä muuta kuin että niiden käsittely maallikoiden toimesta vaikuttaa jnkv. epäilyttävältä ja että esimerkiksi mun mielenterveysasioissa menis oletettavasti useammallakin käsittelijällä ikä ja terveys jos niitä alkais jotkut täällä ruotimaan. SYNKKIÄ ne ei silti mun mielestä ole. Yhtä pahaa jigiä lukuunottamatta mun mielenterveysongelmat on olleet tosi huvittavia. Mä en siis keskimäärin mitenkään kärsi mielenterveysongelmista, vaan päinvastoin nautin niistä suuresti. :D

En kyllä tiennyt että mt-asiat edes kuuluvat foorumin aihepiiriin. Mikäs se muuten on tämän forkan tarkoitus ja tavoite? Jos se vastoin tähänastisia kuvitelmiani onkin mt-juttujen käsittely, psyko-(tai peräti freno-) logia ja joku rankempikin kallonkutistus, niin hups vaan. Edellä linkittämäni lainaus oli mun mielestä eka jossa varsinaisesti näin avoimen maininnan mt-asioihin. Kovin huomaamatonta tai vaihtoehtoissesti todella tehokasta on sitten sensurointi ollut, joten sitä taustaa vasten kysyn mistä sen sensuroinnin tai siihen ryhtymisvalmiuden ilmeisyyden on voinut huomata.
laitoin varmasti sinun ja muidenkin mielestä vallan hulvattoman viestin aikanaan koskien haluttomuutta elää, eikä se täällä kauaa pysynyt. mutta ymmärrettävää, että eihän vakavaluonteisella simsfoorumilla moiselle hupailulle sijaa ole.
Simahtanut

Viesti Kirjoittaja Simahtanut » 24 Huhti 2019, 09:19

gambina kirjoitti:
23 Huhti 2019, 17:11
laitoin varmasti sinun ja muidenkin mielestä vallan hulvattoman viestin aikanaan koskien haluttomuutta elää, eikä se täällä kauaa pysynyt. mutta ymmärrettävää, että eihän vakavaluonteisella simsfoorumilla moiselle hupailulle sijaa ole.
Saattaa olla huumorintajuni kehittymättömyyttä, etten - ainakaan tähän mennessä - ole pitänyt kenenkään haluttomuutta elää mitenkään erityisen hauskana saati sitten hulvattomana. Olen sen verran monta tuttavaa ja työtoveria menettänyt heidän "oman kätensä kautta" ettei se aihepiiri tunnu minusta soveliaalta lystäilyn aiheelta. Vilpitön anteeksipyyntöni ja pahoitteluni, jos edelliset kirjoitteluni ovat antaneet aiheen ymmärtää jotakin muuta.

Edellisestä huolimatta hirtehishuumori on minulle tuttua yleisellä tasolla. Tiedostan silti vitsailun ja humoristisen lähestymistavan vaarat etenkin kirjoittaessani palstalla jonka lukijat eivät voi tarkkaan tuntea minun asennettani tai tietää etten ole lähtökohtaisesti pahantahtoinen tyyppi, vain hieman vajaa joissakin asioissa ja tietämätön lukemattomissa muissa.

Kun kirjoitan tänne Simskorpeen, oletan ja edellytän että ylläpidolla on oikeus korjata ja poistaa minun tuottamaani materiaalia. Tottahan loukkaannun verisesti ja tykkään kyttyrää jos ja kun jokin omasta - ja vain omasta - mielestäni täysin asiallinen ja älykäs viestini poistetaan, mutta olen jo etukäteen päättänyt sen ymmärtää ja myös hyväksyä asiaankuuluvana. Mulla on seinäluotto ylläpidon toiminnan suhteen. Muuten en ehkä tänne paljoa kirjoittelisikaan.

Muita kirjoittajia en käy neuvomaan sen suhteen, mitä edellyttävät palstalta tai mitä eivät kohdallaan hyväksy tai mitä pitävät sensurointina. Pitkän ja ikävän elämäni aikana olen huomannut ettei minun kannata yleensäkään juuri neuvoa ketään. Sallimus on suonut, että minulla on joka päivä tilaisuus kohdata itseäni fiksumpia ihmisiä joko kasvotusten tai netissä ja nautin niin paljon heidän kanssaan viestimisestä että kohdistan neuvot enimmäkseen itselleni. Saatan kyllä joskus selittää miten itse teen, mutten oleta että muut tekisivät samoin.
gambina

Viesti Kirjoittaja gambina » 24 Huhti 2019, 13:33

lähinnä olen hämmentynyt tästä linjanvedosta, jota ei ole kerrottu missään ja joka ainakin yleisen käsitykseni mukaan sotii ylläpitäjän periaatteita vastaan (pohjaten hänen antamaansa kritiikkiin erään r-alkuisen foorumin ylläpitäjälle samaisen asian tiimoilta). tokihan ihmiset muuttuu ajan myötä mutta en tähän asti ainakaan ole nähnyt häntä edellämainitun henkilön kanssa samalla puolella.

pointtini ei ole että olisin loukkaantunut verisesti, vaan että jo valmiiksi ahdistuneena oloani ei ainakaan helpota että keskustelunavaukseni sivuutetaan tai viestit poistetaan, ja kyse kuitenkin on henkilöstä joka vastaa lähes jokaiseen viestiin ja nähdäkseni repii juttua vaikka aidanseipäistä. joten kyllä, tunnen että en tule kohdelluksi tasavertaisena foorumin jäsenenä.
Hilbert
Site Admin

Viesti Kirjoittaja Hilbert » 24 Huhti 2019, 14:27

Noin, muutin foorumin sääntöjä k13->k18 sisällön kieltäväksi. En koe, että muutos vaikuttaisi foorumin toimintaan kovinkaan voimakkaasti.

Sitten muihin asioihin. Mä olen ihminen. Se on oikeasti hyvä muistaa, sekä hyvässä että pahassa.

Mulla on itellä vahva masennustausta ja osin -nykyisyyskin. Kun voin huonommin, musta pahoinvointiin liittyvät asiat tuntuivat normaaleilta. Kyllä mä silloinkin järkyttävintä materiaalia putsasin toimiessani tuolla toisella foorumilla moderaattorina. Yleensä lähetin viestiä perään tai huolehdin, että joku toinen lähettäisi. En osannut itsekään etsiä huomiota oikein muuten kuin joko valittamalla huonouttani tai koettamalla kuunnella, mitä toisilla oli sydämellä. En toiminut esimerkillisesti, mutta en mielestäni ilkeästikään. Tuon foorumin kaitseminen ei-masennus-foorumi -suuntaan oli siis minulle henkilökohtainen asia. Siksi reagoin muutosvaatimuksiin varsin kielteisesti.

Aattelen edelleen, että asioista tulee puhua ja puhua niiden oikeilla nimillä. Yleinen "mitä kuuluu"-tyyppinen keskustelu The Sims -aiheisella foorumilla ei vain ole oikea paikka. Mulla ei ole mitään vastaan, jos joku haluaa luoda tänne masennus topicin. Sellainen otsikko varoittaa jo sisällöstä, jolloin sen avaamista on helppo välttää.

Mä en haluaisi tuoda tähän ketjuun gambinan ja mun välistä tilannetta. Mulla on taustaa, miksi koetan pitää etäisyyttä. Monimutkaisista syistä en pysty käyttäytymään lämpimästi häntä kohtaan edes adminin roolissa. Inhoan itekin tilanteita, joissa toiset ovat tasa-arvoisempia kuin toiset, mutta vastaavalla taustalla en suhtautuisi kehenkään muuhunkaan ihmiseen sen hellemmin. Koetan olla asiallinen, mutta enempään en ainakaan vielä pysty.

Mitä tulee Suoturve-foorumiin, siellä tosiaan oli hieno ja aito yhteisön alku. Joskus vuosia ennen sulkemispäätöksen tekoa. En tiedä onko henilökohtainen epäonnistumiseni, ettei nupusta kehkeytynyt loistoa. Suoturve.net oli kuitenkin hyvin kuollut foorumi jo pitkään ennen, kun lähdin alasajamaan sitä. Kuoren ylläpito ja valvominen ei vaan tuntunut musta mielekkäältä. Kysyin toki ennen sulkemista jäsenistön mielipidettä, mutta kuukauteen ei tullut ainoatakaan vastausta. Musta nettiaikana kuukausi on hyvin pitkä aika.

Olen pahoillani kaikesta.
gambina

Viesti Kirjoittaja gambina » 24 Huhti 2019, 16:19

Hilbert kirjoitti:
24 Huhti 2019, 14:27
Mä en haluaisi tuoda tähän ketjuun gambinan ja mun välistä tilannetta. Mulla on taustaa, miksi koetan pitää etäisyyttä. Monimutkaisista syistä en pysty käyttäytymään lämpimästi häntä kohtaan edes adminin roolissa. Inhoan itekin tilanteita, joissa toiset ovat tasa-arvoisempia kuin toiset, mutta vastaavalla taustalla en suhtautuisi kehenkään muuhunkaan ihmiseen sen hellemmin. Koetan olla asiallinen, mutta enempään en ainakaan vielä pysty.
sille historialle voi aina tehdä jotain, kuten vaikka antaa sen olla ja puhua asiat halki. oot kuitenkin varmaan jo vuoden vihoitellut mulle ja vuosi on nettiaikana hyvin pitkä aika.
Simahtanut

Viesti Kirjoittaja Simahtanut » 25 Huhti 2019, 09:45

Se joka kävelee kuin ankka on useimmiten ankka. Se joka "kaivaa verta toisten nenästä" on yleensä foorumihäirikkö, eli kiusaaja, mut voi se tietty olla fakiirikin tms.
Mikä tapahtuu Vegasissa jää Vegasiin. Mitä on joskus tapahtunut (tai ei) jollakin toisella forkalla olis ihan hyvä jättää sinne, noin ainakin mun mielestä, mut jatkakaa toki. Jännää seurata paljonko harmia voi saada aikaan henkilöön kohdistuvalla argumentoinnilla silloinkin kun aloitus koskee yhteisöä.
Vastaa Viestiin