Suosittelisit(te)ko TS4:ta?

Kaikki keskustelut liittyen The Sims 4 -peliin
Altaa1ra

Suosittelisit(te)ko TS4:ta?

Viesti Kirjoittaja Altaa1ra » 21 Helmi 2019, 11:52

Hei vaan kaikille tasapuolisesti!

Ensimmäinen kerta, kun rekkaudun millekään suomalaiselle sims-foorumille. Jänskättää vähäsen. Päädyin ratkaisuun, koska olen kokenut tämän foorumin ilmapiirissä paljon positiivista pöhinää, nauttinut käyttäjien argumentaatiosta sekä terveellisen kriittisestä suhtautumisesta EA:n töherryksiä kohtaan. Me approves! ':

Eli otsikossa on napakasti ilmaistuna pohtimani asia. Jotta kysymykseen voisi vastata mielekkäästi ja ytimekkäästi, täytyy minun hieman hieman alustaa kohderyhmän - tässä tapauksessa yhden ihmisen - lähtökohtia. Tässä ranskalaisittain:

- eräänlainen fani jo teh Ykösestä lähtien

- pelityyliä hankalahko kuvata lyhyesti. Ei ainakaan perhekeskeinen/legacymainen/sellainen, jollaiseksi sarja on kai kakkosesta lähtien tarkoitettu pelattavaksi (kärjistäen ajateltuna). Sen sijaan erilaisten fiktiivisten ja todellisten maailmojen/paikkojen/hahmojen luominen kiinnostaa aivan hillittömästi, samoin eskapistinen uppoutuminen ja ficcien "henkiinherättäminen". Ei kuitenkaan tarinoiden kirjoittaminen ja siihen liittyvä lavastus. Liian työlästä omaan makuuni.

- vaikka kakkonen jyrää monessa asiassa, on kolmonen ollut se pääpeli muokattavuutensa takia. Silti en ole paljoa päässyt itse pelaamaan, koska muokattavaa/luotavaa riittää.

- ...ja olen anonyymi latausholisti. Kakkosesta löytyy yli 10, kolmosessa reilut 22,4 gb. CC Magicin järjestely on terapeuttista, ja ladatut itsessään elämää suurempi rakkaus. <3

- ...ja vain niiden (ladattujen) takia olen kiinnostunut nelosesta, kun viikonloppuna löytösivustolle eksyin. Kyseessä on vieläpä monimutkaisemmat modit, kuten kustomoidut luonteenpiirteet ja okkultit, joten suora konvertointi aiempiin peleihin ei auta.

- Muuten nelosen EA-puolisko ei ole sitten alkuunkaan jaksanut herättää mielenkiintoa muuten kuin vampyyrien osalta. Ja se bugisuus, itse ydinpelin rajoitteisuus ja ominaisuuksien puute mietityttää.

- ...mutta toisaalta puoltoäänenä neloselle on modaamisen helppous. Olen jo muutaman vuoden haaveillut scriptaus-modaamisesta, jotta voisin em. modeja + uusia animaatioita luoda kolmoseen, mutta minut on peloteltu pystyyn ++C:n (onhan plussat oikeassa kohtaa?) ja kolmosen modaamisen vaikeudesta. Voisiko Python olla näin pehmeämpi lasku?

Yaay, 1. esseennys tänne raapustettu! Mielipiteitä otetaan mielellään vastaan. Ja saa tähän toki muutkin nelosen kanssa empivät purkaa tuntojaan. Vastaavasti voi vastata, kenelle nelosta ylipäätään voi suositella. :lol:
Hilbert
Site Admin

Re: Suosittelisit(te)ko TS4:ta?

Viesti Kirjoittaja Hilbert » 21 Helmi 2019, 12:26

Tervetuloa foorulle Altaa1ra! Ite voin olla hippasen puolueellinne, mut tykkään hirmust tästä foorusta ja kävijöiden tavasta viestiä. EA, voi EA, ei sitä pelkästään kehuakaan voi:X

Ite oon kamalan tonttikeskeinen pelaaja, mutta nelosessa löytyy kyl (latausikkunoiden jälkeen...) tekemistä tontin ulkopuolella. Ja toki sisäpuolellakin voi tehdä paljon muuta kuin rakennella onnellista perhettä. Ite oon tainnut poistaa kaiken mahdollisen yliluonnollisen pelistäni, mut kyl semmostakin löytyy, ainkain ahkeralle latailijalle!

Naapuristojen muokattavuus on valitettavan vähäistä. Tontteja on vaan muutamia eikä maisemia pääse mun käsittääkseni muokkaan oikein mitenkään.

Siminluonti on vähän rajoittuneempaa kuin kolmosessa (tai ainakin ite ikävöin slidereitä), ehkä vähän semmonen vähemmän kokeneille pelaajille suunniteltu, mut kyl se aika hyvin toimii. Monipuolistamiseen löytyy jo aika kivoja hackeja ja presetejä (en tiedä miten kääntäisi).

Rakennustila on kehittynyt huimasti pelin julkaisemisesta lähtien. Maastonmuokkauksessa on vähän erilainen logiikka kuin aikaisemmissa peleissä, mutta sanoisin silti mahdollistavan hyvin monipuolista rakentamista, ehkä jännimpää tähän asti. (tykkään Kate Emeraldin opettavaisista videoista:D)

Ahhhhhh, CC! Simsien paras puoli. Nelonen taitaa olla eniten modattava näistä sims peleistä. Tosi taitavia ladattavien tekijöitä on paljon ja monilla ladattavilla on paljon vaikutusta myös muuhun kuin pelin ulkonäköön. Ladattavien käsittely on hyvin samantapaista kuin kakkosessa, eli simppeliä. Myös omia värjäyksiä tms on helppo tehdä Sims4Studion avulla (päihittää homecrafterplussan ja BodyShopin kakkosesta mennen tullen).

Isommat pelipäivitykset tosin hajottavat hackeja, mut useimmat päivittävät teoksensa nopeasti. MC Command Center on yksi esimerkki näistä.

Jos oot pärjännyt kolmosen bugien ja kaatumisten yms kanssa, en usko Nelosen järkyttävän. Peruspeli itessään on jo hyvin erilainen kuin julkaisupäivänä. Ensimmäiset arvostelut eivät siis enää pidä paikaansa, koska päivityksissä on korjattu pahoja puutteita (tiskikone, maastonmuokkaus, taaperot, uima-altaat...)

Nelosessa on jotenkin helpompi ja nopeampi päästä alkuun kuin kolmosessa. Ehkä, kun kaikkea ei tarvitse ite säätä:D Riippuu pelaajasta kuinka paljon kaipaa esim väriympyrää (ite en yhtään) mut modattavuus korvaa monia puutteita.

Simahtanut on varmasti paljon mua pätevämpi kertoon hackejen laatimisesta. En siis ota kantaa C++:n ja Pythonin eroihin:D

Ite koen nelosen olevan monilla tavoin lähempänä kakkosta kuin kolmosta. Tää ei tarkoita, että nelonen ois musta taantumista. Kakkonen on ikäänsä nähden huippupeli, kolmonen taas aikamoinen ongelmavyyhti:D

Hmm, suosittelut? Näin 550 pelitunnin pohjalta uskon, että peli on ennakkoluuloja parempi. Erinomainen se ei ole, mutta modaamalla pelissä on paljon tekemistä, toimivuutta ja jännyyttä. Monet nauttivat jopa vaniljana pelaamisesta, mutta heitä en pysty ymmärtämään:D

Oiskohan tästä jotain iloa:D Tykkään päteä, mut pointti taisi eksyä metsään:D
Simahtanut

Viesti Kirjoittaja Simahtanut » 21 Helmi 2019, 13:21

Kiitos harvinaisen mielenkiintoisesta kysymyksestä ja sitä erinomaisesti tukevasta alustuksesta. Päällisin puolin TS4 on minun näkövinkkelistäni kuin tehty modaajille ja CC:n ystäville, joilla mielellään on keskiverto tai pikkasen parempikin tietska, luetun englannin ymmärrystä ja ainakin hiukan kiinnostusta jotakin konekieltä kohtaan.

Normivaroitukset: En tunne TS4:ää tappiin asti, tietoni on empiiristä, ei analyyttista ja oletan enemmän kuin varsinaisesti ymmärrän. Kaikki seuraavassa vuodatuksessani on lievästi tunteella värittynyttä mielipidettä, eikä sitä saisi lukija ottaa ihan tosissaan. Lisäksi TS4 elää ja muuntuu edelleen. Se mikä toteutui pelissä tänään voi olla jo huomenna historiaa mm. EA:n sekopäisen toiminnan ja selkeiden töppäilyjen takia.

Verrattain järkevänä kommenttinani esitän, että TS4 on verraten kallis yleisön tietoiseen harhauttamiseen tähtäävällä mainostuksella hypetetty raakile, eikä sen ostaminen vielä 50 % alennuksillakaan ole tiukasti ottaen erityisen rationaalista, ainakaan jos huomioi sen mitä ostaja saa ja myöntää että jokseenkin kaikki sanan varsinaisessa merkityksessä hieno siinä toimii vain ja ainoastaan pelaajan mielikuvituksen varassa ja sekin lakkaa käytännössä toimimasta jos (tai kun) esimerkiksi Originin toiminta katkeaa tai peräti loppuu mistä hyvänsä syystä.

Järjettömänä kommenttinani tunnustan itse nauttineeni runsain mitoin samasta pelistä ja olen sen hankkinut täysin tietoisena harrastukseni monista haittapuolista ja sen olettamastani mahdollisesti hyvinkin pian tapahtuvasta päättymisestä omalla kohdallani. Jos kokemukseni olisi yleistettävissä - mitä en aivan usko - olisi Sims 4 ja etenkin sen modaaminen ja yleensäkin muokkaaminen kuitenkin oivallinen harrastusvaihtoehto niille joilla on aikaa ja kärsivällisyyttä touhuta sen parissa. Ihmisen hermojärjestelmä lienee ärsykehakuinen. TS4 ärsyttää, siksi se pitää hankkia - ja mieluummin mahdollisimman laajana kaiken kattavana versiona että taatusti oikein ärsyttää. ;)

--- --- ---
Edit. klo 18:24 Pahoitteluni, kun en ylläolevaa räpeltäessäni huomannut Hilbertin kommenttia. Olen useimmiten harvinaisen samoilla linjoilla TS4:n suhteen kuin H. ja niin tälläkin kertaa, lukuunottamatta kuitenkin mitä hän tuumasi minun pätevämmyydestäni kertoa hackejen laatimisesta. En ole nykyisin pätevä missään ja tämä koskee niin hackejen (modien) kuin yleensäkin CC:n laatimista ja jopa ajoittain niiden kuvailua. TS3:n aikaan konfiguroin pelin ja kyhäsin jonkun modin tapaisenkin. Nelkun osalta tyydyn nykyisin modeihin (suur)kuluttajan ominaisuudessa, en niitä tee vaan käytän jos jonkin itseäni innostavan löydän.
gambina

Viesti Kirjoittaja gambina » 21 Helmi 2019, 22:13

en. siminluonti on hyvä mutta loput pelkkää paskaa. vaikuttaa enemmän joltain prototyypiltä kuin varsinaiselta peliltä
Simahtanut

Viesti Kirjoittaja Simahtanut » 23 Helmi 2019, 13:56

gambina kirjoitti:
21 Helmi 2019, 22:13
en. siminluonti on hyvä mutta loput pelkkää paskaa. vaikuttaa enemmän joltain prototyypiltä kuin varsinaiselta peliltä
Kiteytät TS4:n oleelliset ominaisuudet ansiokkaasti ja suppeasti. Arvostan mielipidettäsi enkä sitä lainkaan kyseenalaista.
Käsityksiä on kuitenkin muitakin - varsinkin jos ajattelen modaajan tai pelifirman näkökulmaa.

Esimerkki: Jos oikein ymmärsin Andrew Wilsonin *) taannoisen kommentin, on Electronic Arts tienannut TS4:llä jo tähän mennessä miljardin. Ei ihan huonosti siminluonnista ja paskasta.

Lässytystä: Mitä 'paskempi' peli, sitä enemmän siinä olisi korjaamista ja parantamista. Toinen juttu onko korjaaminen ja parantaminen järkevää toimintaa verratuna vaihtoehtoihin, joista mieleen tulee ainakin parempaan peliversioon tai kokonaan toiseen peliin vaihtaminen ja niiden kehittäminen. Sims-peleillä on kuitenkin sellaisinaankin paljon faneja, eikä genren puitteissa ole tätä nykyä paljoa kilpailua. Johtopäätös: Moni tykkää niin paljon simseistä, että ostavat peliä siitä huolimatta että on rankasti parantamisen varaa. Jotain hyvää niissä on, joten kehittäminenkin on rationaalisesti perusteltavissa - myös Sims 4:n kohdalla.

*) https://www.ea.com/executives
gambina

Viesti Kirjoittaja gambina » 23 Helmi 2019, 18:04

Simahtanut kirjoitti:
23 Helmi 2019, 13:56
gambina kirjoitti:
21 Helmi 2019, 22:13
Kiteytät TS4:n oleelliset ominaisuudet ansiokkaasti ja suppeasti. Arvostan mielipidettäsi enkä sitä lainkaan kyseenalaista.
Käsityksiä on kuitenkin muitakin - varsinkin jos ajattelen modaajan tai pelifirman näkökulmaa.

Esimerkki: Jos oikein ymmärsin Andrew Wilsonin *) taannoisen kommentin, on Electronic Arts tienannut TS4:llä jo tähän mennessä miljardin. Ei ihan huonosti siminluonnista ja paskasta.

Lässytystä: Mitä 'paskempi' peli, sitä enemmän siinä olisi korjaamista ja parantamista. Toinen juttu onko korjaaminen ja parantaminen järkevää toimintaa verratuna vaihtoehtoihin, joista mieleen tulee ainakin parempaan peliversioon tai kokonaan toiseen peliin vaihtaminen ja niiden kehittäminen. Sims-peleillä on kuitenkin sellaisinaankin paljon faneja, eikä genren puitteissa ole tätä nykyä paljoa kilpailua. Johtopäätös: Moni tykkää niin paljon simseistä, että ostavat peliä siitä huolimatta että on rankasti parantamisen varaa. Jotain hyvää niissä on, joten kehittäminenkin on rationaalisesti perusteltavissa - myös Sims 4:n kohdalla.

*) https://www.ea.com/executives
eniten korpeaa kun puuttuu se varsinainen peli kokonaan. jos vertaat sims ykköseen, kakkoseen tai jopa kolmoseen niin pelissä on syvyyttä. kaikkea ei kerrota ainakaan ihan heti ja on paljon asioita mitä selvittää itse. nelonen ainakin omasta mielestä tuntuu siltä että kaikki tuodaan pelaajalle kuin tarjottimella, jokaista ominaisuutta promotaan vähintään pelin ohjevinkkihommissa ja esimerkiksi esineiden rikkoutumisen voi lähestulkoon ennustaa sekuntikellolla. ei satunnaisuutta, ei syvyyttä, ei mitään. jossain sanottiin että sims 4 on kuin glorifioitu animaatiosoitin, ja siltä se todella minunkin mielestäni tuntuu. pelin art stylestä ja siminluonnista tosiaan tykkään. mutta peliksi siitä ei ainakaan minulle ole.
Simahtanut

Viesti Kirjoittaja Simahtanut » 23 Helmi 2019, 20:17

gambina kirjoitti:
23 Helmi 2019, 18:04
eniten korpeaa kun puuttuu se varsinainen peli kokonaan. jos vertaat sims ykköseen, kakkoseen tai jopa kolmoseen niin pelissä on syvyyttä. kaikkea ei kerrota ainakaan ihan heti ja on paljon asioita mitä selvittää itse. nelonen ainakin omasta mielestä tuntuu siltä että kaikki tuodaan pelaajalle kuin tarjottimella, jokaista ominaisuutta promotaan vähintään pelin ohjevinkkihommissa ja esimerkiksi esineiden rikkoutumisen voi lähestulkoon ennustaa sekuntikellolla. ei satunnaisuutta, ei syvyyttä, ei mitään. jossain sanottiin että sims 4 on kuin glorifioitu animaatiosoitin, ja siltä se todella minunkin mielestäni tuntuu. pelin art stylestä ja siminluonnista tosiaan tykkään. mutta peliksi siitä ei ainakaan minulle ole.
Jees. Vain jokunen kuukausi sitten tuumin, että pöllin TS4:stä poseplayerin avulla tehtyjä kuvia ja kattelen niitä aikani kuluksi (tai liitän ne johonkin ihan toiseen peliin) ennen kuin pelaan niin sisältököyhää ja vesitettyä peliä. Modeilla sain sen sillä kertaa tuntumaan kuitenkin taas joltakin - ja kun olen niin ikivanha että leikin lapsena käpylehmillä ja sen verran luova että keksin hetkessä sata tapaa käyttää kuollutta kissaa, niin sain itteni jotenkin huijattua pelaamaankin. Voi olla kyllä sairauskin tai fetissi. Virtuaalinen pörnöluola veteraaneille etelä-amerikassa on käynyt mielessä, mutta olen pitänyt sitä liian esteettisenä ja kesynä harrasteena Sims 4:n jälkeen. :)
Vastaa Viestiin