Koodeilla voi helpottaa, nopeuttaa ja monipuolistaa pelin kulkua. Koodit ovat erityisen käteviä sisutettaessa tai kerrottaessa tarinaa TS4:n avulla.

TS4:ssä kaikki liittyy kaikkeen ja toimintahäiriöitä voi syntyä melkein mistä tahansa. Siksi suosittelenkin tallentamaan pelisi uudella nimellä ennen suurempia koodiseikkailuja. Näin sinulla on turvallinen tallennus, johon palata, mikäli jokin kuitenkin menee pieleen.


Koodien käytön perusteet

Koodiluukun saat pelissä auki painamalla Shift-näppäimen, Control-näppäintä ja C-kirjaimen yhtäaikaisesti pohjaan. Yhdistelmä Shift+Control+c sekä avaa että sulkee koodilaatikon.

Koodit kirjoitetaan koodilaatikkoon ja aktivoidaan painamalla Enteriä. Valtaosa koodeista tulee kirjoittaa pelitilassa, jotkin toimivat rakennustilassa tai naapurustonäkymässä. Tontilta poistuminen nollaa koodit, jolloin ne tulee pistää päälle uudestaan, jos niitä haluaa vielä käyttää.

Koska monet koodit ovat monimutkaisia, pitkiä ja osittain epäloogisia, on kirjainkirjaimelta kopioimisen sijaan usein järkevämäppä käyttää kopioi- ja liitä-komentoja. Eli valitse hiirellä halumasi teksti paina control-näppäin pohjaan ja sitä vapauttamatta vielä c-kirjainta kopioidaksesi tekstin. Koodipätkän saa liitettyä kooodilaatikkoon painamalla samaisen control-näppäimen pohjaan, mutta tällä kertaa sen lisäksi v-kirjainta.

ctrl+c=kopioi ja ctrl+v=liitä



Lista The Sims 4 huijauskoodeista

Koodilista perustuu TwistedMexin (https://www.reddit.com/r/sims4Cheats/wiki/index) työhön ja on julkaistu hänen luvallaan.

 

Valtaosa koodeista vaatii toimiakseen testingcheats true -koodin aktivoimisen.

 

Simit

 

resetsim etunimi sukunimi - nollaa simin Etunimi Sukunimi kotitontilleen, erityisen kätevä jämähtänyttä Simiä elvyttäessä

CAS.fulleditmode - olemassa olevaa Simiä voi muokata vapaasi siminluontitilassa

headlineeffects off - poistaa Simien pään yläpuolella olevat jutut (kuten puhekuplat), systeemit saa takaisin headlineeffects on -koodilla

sims.give_statisfaction_points x - antaa Simille määrän x tavoitepisteitä

death.toggle true - tekee Simeistä kuolemattomia, Simit saa takaisin kuoleviksi death toggle false -koodilla

fillmotive_motive_tarpeen nimi englanniksi - täyttää tarpeen

bladder rakko
fun huvi
hunger nälkä
social sosiaalisuus
energy energia
hygiene hygienia

(esim fillmotive_motive_bladder tekee rakko-tarpeesta täyden vihreän palkin)

 

aspirations.complete_current_milestone -koodilla saa kyseisen Simin päätavoitteen täytettyä ja saa samalla toivepisteet siitä

sims.give_satisfaction_points x - antaa simille määrän x tavoitepisteitä

sims.add_buff Points -koodilla saa sata tavoitepistettä Simille, koodi pitää sulkea koodilla sims.remove_buff Points ennen uutta käyttökertaa

sim.age_up - koodi vanhentaa valittua Simiä pykälän verran

sims.age_up henkilötunnus - koodi vanhentaa tietyn Simin pykälää vanhemmaksi (henkilötunnus kts Simit osion viimeinen koodi)

sims.add_buff NPC_maid - Sim toimii muuten normaalisti, mutta siivoaa kaikki syntyvät sotkut automaattisesti

sims.remove_buff NPC_maid - poistaa ylläolevan koodin käytöstä

sims.get_sim_id_by_name etunimi sukunimi - antaa Simin "henkilöllisyystunnuksen", jota tarvitaan joidenkin koodien käytössä. Pitkä numerosarja lopussa on tarvittava osuus

 


Raskaus

Sims.add_buff buff_Pregnancy_Trimester x - koodilla saa joudutettua Simin raskautta 1., 2., tai 3. raskauvaiheeseen, x on siis luku 1-3

Sims.add_buff buff_pregnancy_inlabor - koodi saa raskaanaolevan Simin synnyttämään, jos Sim ei ole koodia käytettäessä raskaana, raskausvatsan saa poistettua ostamalla kehdon ja suorittamalla leikkisynnytyksen

pregnancy.force_offspring_count Siminhenkilöllisyystunnus X - määrittää raskaanaolevan Simin syntyvien vauvojen lukumäärän x. Huomaa, että tontilta poistuminen nollaa tämän koodin, eli koodin kirjoituksen jälkeen on joko joudutettava koodeilla raskautta tai sitten pysyttävä kotitontilla


Piirteet

Traits.equip_trait jokin - lisää Simille määrätyn piirteen, joka voi olla niin peruspiirre kuin tavoitesaavutus

Traits.Remove_trait jokin - poistaa Similtä määrätyn piirteen

Listaa, mitä nämä "jokin" voi olla, löytyy TwistedMexin sivulta: https://www.reddit.com/r/sims4Cheats/wiki/traits

Esim Traits.equip_trait SteelBladder lisää Simille ominaisuuden Teräsrakko, joka normaalisti on hankittavissa tavoitepisteillä ja Traits.Remove_trait Active poistaa Aktiivisen simin piirteen

 


Tunnetilat

 

Sims.add_buff tunnetilan nimi englanniksi - vaikuttaa hieman Simin tunnetilaan luomalla tunteen x

Sims.remove_buff tunnetilan nimi englanniksi - poistaa valitun mielialajutun

  Energinen ei voi yhdistää hyvin energisen kanssa
EnergizedHigh Hyvin energinen

ei voi yhdistää

energisen kanssa

FlirtyLow Flirttaileva

ei voi yhdistää hyvin flirttailevan kanssa

FlirtyHigh Hyvin flirttaileva ei voi yhdistää flirttailevan kanssa
InspiredLow Inspiroitunut

ei voi yhdistää hyvin inspiroituneen kanssa

InspiredHigh Hyvin inspiroitunut ei voi yhdistää inspiroituneen kanssa
FocusedLow Keskittynyt ei voi yhdistää hyvin keskittyneen kanssa
FocusedHigh Hyvin keskittynyt ei voi yhdistää keskittyneen kanssa
PlayfulLow Leikkisä ei voi yhdistää hyvin leikkisän kanssa
PlayfulHigh Hyvin leikkisä ei voi yhdistää leikkisän kanssa
SadLow Surullinen ei voi yhdistää hyvin surullisen kanssa
SadHigh Hyvin surullinen ei voi yhdistää surullisen kanssa
Social_Angry   vapaasti yhdisteltävä
e_Buff_Angry   vapaasti yhdisteltävä
feelingangry   vapaasti yhdisteltävä
unfaithful   vapaasti yhdisteltävä
Social_Happy   vapaasti yhdesteltävä
e_Buff_Happy   vapaasti yhdisteltävä
e_buff_uncomfortable epämukava vapaasti yhdisteltävä
e_buff_embarrassed   vapaasti yhdisteltävä
peedself   vapaasti yhdisteltävä

(esim Sims.add_buff FlirtyHigh tekee Simistä hyvin flirttailevan)

Sims.remove_all_buffs - poista kaikki mielialaan vaikuttavat tunnesydemit

 


Suhteet

modifyrelationship valitunsiminetunimi valitunsiminsukunimi kohdesiminetunimi kohdesiminsukunimi x Frienship_Main - koodilla saa asetettua ohjatun ja toisen Simin välisen ystävyyden mille tahansa tasolle -100 ja 100 välistä esim modifyrelationship Arto Hinneri Maike Haas 74 Friendship_Main

modifyrelationship valitunsiminetunimi valitunsiminsukunimi kohdesiminetunimi kohdesiminsukunimi x Romance_Main - koodilla saa asetettua ohjatun ja toisen Simin välisen romanttien suhteen mille tahansa tasolle -100 ja 100 välistä esim modifyrelationship Arto Hinneri Maike Haas 99 Romance_Main

relationship.make_all_sims_friends - poistaa esittäytymisvalikon vieraita Simejä tavatessa, tätä koodia ei saa kumottuksi

relationship.create_friends_for_sim - tontille ilmestyy uusi Sim, johon ystävyyssuhde on valmiiksi tasolla 50

relationship.introduce_sim_to_all_others - tekee Simistä tutun kaikkien kanssa, mukaan lukien hiljattain kuolleet Simit

relationship.destroy pelattavanSiminhenkilöllisyystunnus kohdeSiminhenkilöllisyystunnus - poistaa Simien välisen suhteen täysin (henkilöllisyystunnus->kts Simit otsikon viimeinen koodi)

relationship.add_bit pelattavanSiminhenkilöllisyystunnus kohdeSiminhenkilöllisyystunnus romantic_married - Simeistä tulee aviopari (henkilöllisyystunnus->kts Simit otsikon viimeinen koodi

relationship.add_bit pelattavanSiminhelkilöllisyystunnus kohdeSiminhenkilöllisyystunnus family_husband_wife - Simeistä tulee mies ja vaimo

relationship.add_bit pelattavanSiminhelkilöllisyystunnus kohdeSiminhenkilöllisyystunnus family_grandchild - kohde-Simistä tulee lapsenlapsi

relationship.add_bit pelattavanSiminhelkilöllisyystunnus kohdeSiminhenkilöllisyystunnus family_son_daughter - muuttaa kohde-Simin pelattavan Simin lapseksi

relationship.add_bit pelattavanSiminhelkilöllisyystunnus kohdeSiminhenkilöllisyystunnus family_brohter_sister - tekee Simeistä sisarukset

relationship.add_bit pelattavanSiminhelkilöllisyystunnus kohdeSiminhenkilöllisyystunnus family_grandparent - kohde-Simistä tulee Simin isovanhempi

relationship.add_bit pelattavanSiminhelkilöllisyystunnus kohdeSiminhenkilöllisyystunnus family_parent - kohde-Sim muuttuu pelattavan Simin vanhemmaksi

 


Taidot

Stats.set_skill_level taidonnimi englanniksi x - koodilla voi asettaa Simin minkä tahansa taidon haluamalleen korkeudelle.

 

teinien-vanhusten peruspelin taidot:

englanniksi suomeksi arvoalue
Major_Bartending juomien sekoitus 1-10
Major_Charisma karsima

1-10

Major_Comedy komedia 1-10
Major_Fishing kalastus 1-10
Major_Gardening Puutarhanhoito 1-10
Major_GourmetCooking Gourmet-ruuanlaitto

1-10

Major_Guitar Kitaran soitto 1-10
Major_Handiness Kätevyys 1-10
Major_HomestyleCooking Ruuanlaitto

1-10

Major_Logic Logiikka

1-10

Major_Mischief Ilkikurisuus

1-10

Major_Painting Maalaus

1-10

Major_Piano Pianon soitto

1-10

Major_Programming Ohjelmointi

1-10

Major_Reaping (piilotettu taito, ehkä yhteydessä kuolemanvastustamiseen)  
Major_RocketScience Rakettitiede 1-10
Major_VideoGaming Videopelaaminen 1-10
Major_Violin Viulun soitto 1-10
Major_Writing Kirjoittaminen 1-10
Skill_Fitness Kunto 1-10

(esim: Stats.set_skill_level Major_Painting 7 asettaa maalaustaidon tasolle 7)

 

Teini-vanhus lisäosien yms taidot (tanssiminen ei ehkä toimi teineillä):

skill_bowling Keilaus 1-5
major_baking Leivonta 1-5
Minor_Dancing Tanssiminen 1-10
Major_DJMixing DJ taidot 1-10
Major_Herbalism Yrttitieto 1-10
Major_Photography Valokuvaus 1-5
Major_PipeOrgan Urkujen soitto 1-10
Major_Singing Laulaminen 1-10
Vampirelore   0-15
Major_Parenting Vanhemmuus 1-10

 

Lasten taidot:

Skill_Child_Creativity Luovuus 1-10
Skill_Child_Mental Älykkyys 1-10
Skill_Child_Motor Motoriikka 1-10
Skill_Child_Social Sosiaalisuus 1-10

(esim Stats.set_skill_level Skill_Child_Creativity 10 nostaa lapsen luovuuden huippuunsa)

 

Taaperoiden taidot:

Statistic_Skill_Toddler_Communication Puhe 1-5
Statistic_skill_toddler_movement Liikkuminen 1-5
Statistic_skill_toddler_potty Pottataito 1-3
Statistic_skill_toddler_thinking Ajattelu 1-5

(esim Stats.set_skill_level Statistic_skill_toddler_potty 2 nostaa taaperon pottataidon tasolle 2)


Koulunkäynti

careers.promote gradeschool - parantaa peruskoululaisen suoritusta

careers.promote highschool - parantaa lukiolaisen suoritusta

careers.demote gradeschool - heikentää peruskoululaisen suoritusta

careers.demote highschool -heikentää lukiolaisen suoritusta


Urat

careers.prmote urannimi englanniksi - ylentää Simin urallaan seuraavaan pykälään

careers.demote urannimi englanniksi - alentaa Simiä urallaan pykälän verran

careers.add_career uran nimi englanniksi - Sim työllistyy nimetylle uralle

careers.remove_career uran nimi englanniksi - Sim saa potkut uraltaan

 

englanniksi suomeksi
astronaut astronautti
athletic urheilija
business bisens
criminal rikollisuus
culinary ravintola
entertainer vihdyttäjä
painter taidemaalari
secretagent salainen agentti
techguru tekniikka
writer kirjoittaja
lisureiden ammatit  
adult_critic kriitikko
activist aktivisti
socialmedia sosiaalinen media
detective etsivä
doctor lääkäri
scientist tiedemies

(esim careers.prmote criminal toistaminen neljään kertaan saa kakkostasolla olleen Simin uratason nousemaan tasolle kuusi rikollisuudessa)


Varallisuus

kaching - perheelle 1000§ lisää

rosebud - perheelle 1000§ lisää

motherlode - perheelle 50 000§ lisää

money X - perheen rahavarat muuttuvat x§:ksi, voi siis käytää sekä rahanlisäämiseen että vähentämiseen (kirjoita X:n paikalle haluamasi positiivinen summa

simsmodify_funds X - nostaa tai laskee perheen varallisuutta x simoleonilla, tässä luku voi olla myös negatiivinen

inventory_purge - Simin tavaraluettelo tyhjentyy ILMAN, että tavaroista saa yhtään rahaa

households.force_bills_due - koodi tekee erääntyvän laskun

households.autopay_bills true - laskut maksetaan automaattisesti, households.autopay_bills false positaa koodin käytöstä

freerealestate on - toimii naapurusto ja maailma -näkymissä, tekee kotitonteista maksuttomia, normaalit hinnat saa palautettua freerealestate off -koodilla

 


Rakentaminen

bb.moveobjects - koodilla saa asetettua esineitä paikkoihin, johon normaalisti ei ole mahdollista, tavaroiden korkeutta voi säädellä 9 ja 0 -näppäimillä

bb.ignoregameplayunlocksentitlement - vapauttaa kaikki osto/rakennustilan esineet lukituksesta

bb.showhiddenobjects - mahdollistaa monien piilotettujen esineiden oston, esim kalastuspaikat

bb.enablefreebuild - mahdollistaa rakentamisen esim polisiasemille ja sairaaloille, toimivilla rakennuksilla on kuitenkin minimivaatimuksensa, joista voit lukea vaikkapa täältä: https://simsvip.com/2015/04/02/the-sims-4-editing-hidden-lots/

 


Muut

objects.consumables_infinite_toggle - muuttaa (koodin aktivoimisen jälkeen) tavoitepisteillä ostetut juomat, lehmäkasvin maidon yms loppumattomiksi, ruuat kuitenkin pilaantuvat entiseen tapaan

sims.spawn - luo Simin ja muuttaa hänet talouteen

sims.spawnSimple x - luo määrän x vieraita simejä, tässä kannattaa pysyä kohtuudessa, sillä isompi x:n arvo hyvin todennäköisesti kaataa pelin

sims.summon_sim_to_zone siminhenkilöllisyystunnus - tuo tontille tietyn Simin (henkilöllisyystunnuksen selvitys Simit-osion viimeisenä koodina)

soak.enable_soak_handyman_situation jonka jälkeen soak.create_soak_handyman_situation - sattumanvarainen NPC-Sim ilmestyy tontille ja käyttäytyy pukeutumista huomioon ottamatta aivan kuin korjaaja

soak.enable_soak_maid_situation jonka jälkeen soak.create_soak_maid_situation - sattumanvarainen NPC-Sim ilmestyy tontille ja käyttäytyy pukeutumista huomioon ottamatta aivan kuin siivoaja

soak.enable_soak_party_situation jonka jälkeen soak.create_soak_party_situation - muutamia Simejä ilmestyy tontille juhlimaan, Simit lähtevät jonkin Sim-tunnin jälkeen